Monday, November 9, 2009

Hilang dan Lenyap

Apa bezanya 'hilang' dan 'lenyap'?

Saya bukan mempersoalkan dari sudut maksudnya kedua-duanya dalam Kamus Dewan Edisi sekian sekian... saya mempersoalkan tentang pemahaman kita sendiri.

Bagi saya, hilang bermaksud sesuatu itu masih ada. Cuma tidak ada dalam genggaman atau pandangan. Masih boleh dicari.

Lenyap pula bermaksud tiada buat selama-lamanya. Tidak boleh lagi dicari; mungkin cuma boleh diganti.

Saya baru sahaja menonton sebuah filem Inggeris berjudul Moonlight Mile. Kepada peminat Rolling Stones pasti mengenali tajuk ini sebagai salah sebuah lagu balada nyanyian kumpulan tersebut. Filem ini sekadar menggunakan lagu tersebut sebagai latar, bukan sebagai lagu tema. Filem lakonan pelakon-pelakon hebat seperti Dustin Hoffman dan Susan Sarandon ini bertemakan kehilangan- atau mungkin, kalau mengikut definisi saya, lebih tepat jika saya katakan 'kelenyapan'.

Di dalam cerita ini, seorang perempuan berumur sekitar 20-an mati akibat ditembak secara rawak di sebuah restoran oleh seorang lelaki yang ingin membunuh isterinya di tempat yang sama. Perempuan tersebut telah 'lenyap'. Jadi cerita ini mengambil tempat setelah lenyapnya dia... kisahnya tentang orang-orang kesayangan yang terpaksa menghadapi kelenyapannya. Ayah, ibu serta tunangnya.

Saya pasti kita pernah berhadapan dengan situasi sebegini sekurang-kurangnya sekali di dalam hidup kita. Tidak seperti filem-filem dan drama-drama melodramatik, uniknya filem ini ialah ia memaparkan realiti sebenar. Tidak ada orang yang menangis tiada henti, tidak ada klip-klip kenangan silam yang sentiasa menghantui orang tersayang.

Dalam kehidupan sebenar, kadang-kadang apa yang ada cumalah sunyi, janggal dan kekok.

Bayangkan jika kita hilang sesuatu. Reaksi pertama? Cari apa yang hilang. Cuba temukan semula.

Bayangkan pula jika sesuatu lenyap. Apa yang kita rasa? Marah? Kecewa?

Kosong.

Itu yang membezakan 'hilang' dan 'lenyap'.

3 comments:

  1. Di AVA ramai yang hilang ke, ramai yang lenyap? hehehe

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. 'hilang' tu... kita kasik 'benefit of the doubt' la bak kata omputih... hehe...

    ReplyDelete