Tuesday, November 17, 2009

Sekitar Astaka Minda...

"Hatta Azad Khan ni orangnya kecil. Karyanya juga kecil"

Memetik kata-kata saudara Othman Zainuddin di acara Astaka Minda: Hatta Azad Khan "Dalam Ketawa Ada Makna" anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka Isnin lepas [16/11/09], saya rasakan kata-katanya cukup tepat dalam menggambarkan insan yang bernama Hatta Azad Khan.

Beliau dikatakan kecil dari segi perwatakan kerana dia bukanlah seorang yang berkuasa dan bukan juga seorang selebriti. Beliau dikatakan kecil dari segi karya kerana cerita-ceritanya merupakan cerita biasa yang luarbiasa. Watak-watak sentral yang dipaparkan merupakan watak-watak yang dengan mudah kita boleh temui dalam kehidupan seharian. Masalah mereka juga masalah-masalah yang sering kita sendiri hadapi.

Diskusi hari itu banyak membicarakan tentang siri popularnya Pi Mai Pi Mai Tang Tu, kerana pembicaranya hari itu, Othman Hafsham yang juga teman karib merangkap mentornya adalah orang yang bertanggungjawab mengetengahkan siri ini untuk tontonan ramai. Siri yang mengundang gelak-tawa pelbagai lapisan masyarakat ini pernah suatu ketika dahulu menjadi periuk nasi utama beliau untuk keluarga.

Selain memperkatakan tentang pertemuan awalnya dengan Hatta Azad Khan, saudara Othman Hafsham juga banyak menyuarakan rintihan hatinya tentang harta intelek, royalti dan juga residual [katanya royalti di Malaysia cuma ada 9- Sultan Pahang, Sultan Johor dll. Sementara 'residual' dalam bahasa Melayu pula bermaksud 'hampas'... hmm...] Sebagai sebuah negara membangun, nampaknya kita masih jauh ketinggalan dari segi penjagaan harta intelek. Sesuatu karya yang terhasil dek berjaga di tengah malam, memerah otak dan keringat serta miss soru begitu mudah diperlekehkan. Sebaliknya, sesuatu yang tidak memerlukan sebegitu banyak daya pemikiran tetapi mendapat sambutan dek kerana kontroversi dan isu-isu dangkal diangkat pula menjadi karya agung dan dibayar puluhan ribu.

Ketika duduk semeja dengan karyawan-karwayan seperti Zakaria Ariffin dan Othman Zainuddin, saya kagum dengan pandangan dan pendapat mereka tentang penulisan. Kadangkala kata-kata mereka itu kedengaran begitu mudah dan juga lucu, tetapi di sebaliknya ada maksud tersirat yang begitu sinis dan mendalam. Karya-karya mereka juga begitu; ia memerlukan kita berfikir dan berimaginasi. Karya-karya yang ditulis dengan pengalaman dan juga pengetahuan, ditambah dengan kreativiti masing-masing. Bukan cerita-cerita cinta yang tak berkesudahan berlatar-belakangkan perkara yang sama berulang-ulang.

Banyak yang perlu dipelajari dari mereka. Dan sementara mereka masih ada, hargai dan hubungilah mereka untuk menimba ilmu. Jangan terlalu ghairah hendak menulis semata-mata kerana nama pena anda kelihatan begitu menarik di atas kulit sebuah buku. Menulis untuk glamour ni samalah seperti menjadi doktor untuk kaya.

Niatnya salah.

2 comments:

  1. Merujuk entri sebelum ni - dah lenyap ke?

    ReplyDelete
  2. uik... belum lenyap lagi... hilang kot... sibuk sikit... =p

    ReplyDelete