Wednesday, December 2, 2009

Etika Kerja

Baru-baru ini saya mencari kedai untuk mencetak gambar-gambar digital saya. Saya pergi ke sebuah kedai gambar yang cawangannya bersepah- secara tak langsung memberikan persepsi yang ia sebuah kedai gambar yang professional.

Saya masuk dan ke kaunter di mana pekerjanya sedang sibuk bersolek. Mahu memadankan warna pembayang matanya dengan uniform yang dipakai. Mungkin itu salah satu kriteria untuk bekerja di situ- saya tak tahu.

Saya bawa bersama album gambar saya kerana tidak pasti dengan saiz gambar yang hendak dicetak mengikut album gambar tersebut. Berikut berupakan dialog antara saya dan pekerja tersebut.

"Dik, kalau gambar besar ni... apa saiz dia?"
"Hm... entahlah..."
[Entahlah?? Macamana pula boleh tak tahu? Kan kau kerja sini!] "Takde sample boleh test?"
[Dengan gaya tak nak, dia menunjuk ke arah dinding di mana tertampal sampel-sampel gambar]
[Saya sendiri ke dinding tersebut dan mengukur] "4R kecik sangat"
[Dia masih berdiri di belakang kaunter, enggan berganjak] "6R cuba?"
[Saya mencuba] "Besar"
"Kalau macam tu, 5R la kot"
"Kot?!"
"Hmm... 5R la agaknya"
"Betul ni? Kang kalau salah saiz, tak boleh masuk dalam album ni, macamana?"
"Alah... 5R lah tu"
"Takpelah, dik. Terima kasih" [Saya keluar dari kedai tersebut]

Masih enggan berputus asa, saya ke kedai yang seterusnya. Kedai ini nampak seperti bisnes kecil-kecilan, tapi dari gaya pelbagai tampalan kertas di luar kedai mempromosi pelbagai perkhidmatan kedai tersebut, saya melangkah masuk dengan penuh harapan. Berikut merupakan perbualan antara saya dan pekerja kedai itu pula [yang memakai telekung menyambut pelanggan]

"Dik, kalau 4R satu keping 45 sen ya?"
"Err..."
"Kat luar tu besar-besar tulis 4R 45 sen sekeping?"
"Kalau 200 keping ke atas saja"
"Hmm... kalau tak?"
"Kalau tak, seringgit sekeping"
"Jauhnya beza!"
"Memang macam tu harga dia"
"Tengokkan dulu saya punya ni berapa keping, boleh?" [Sementara dia memeriksa fail di dalam thumbdrive saya, saya memerhatikan iklan di tepinya yang mengatakan kedai tersebut melakukan document printing] "Sini ada buat document printing?"
"Sekarang tak ada"
"Sekarang tak ada? Habis, bila yang ada?"
[Tidak menjawab]
"Saya tak paham. Maksudnya dulu ada, sekarang dah tak ada?"
[Masih tidak menjawab]
"Kalau saya nak buat document printing ni, boleh?"
"Sekarang semua orang sibuk lah"

Saya senyum padanya, ambil balik thumbdrive saya dan keluar dari kedai.

Saya terpandang longkang di luar kedai. Ke situlah perginya etika kerja kita agaknya.

No comments:

Post a Comment