Monday, March 22, 2010

Cikgu Oh Cikgu!

Entah kenapa ya... dua tiga menjak ini secara kebetulan karya saya semuanya berkisar tentang cikgu. Babak novel bersiri [S.S.S.] yang terbaru di Kapasitor.net tentang karakter sentral mencari semula jati diri dengan berjumpa cikgu sekolah lama. Beberapa minggu lepas, tergerak hati hendak menulis tentang cikgu juga, dan alhamdulillah karya tersebut berjudul Cikgu Din tersiar di Berita Minggu baru-baru ini. Sekarang ini sedang dalam proses menulis skrip pula, juga kebanyakan karakternya cikgu!

Ada apa dengan cikgu? Kenalan-kenalan rapat yang benar-benar mengenali saya pasti tahu yang saya memang sejak dari kecil menyimpan cita-cita untuk menjadi seorang guru. Bagi saya, seseorang guru itulah yang paling boleh memberi impak dalam kehidupan seorang anak sekolah. Zaman sekolah ini lazimnya zaman jiwa muda, darah panas. Kebanyakan masa pula dihabiskan di sekolah. Gurulah yang memainkan peranan dalam membentuk sahsiah pelajar. Kadangkala mereka mencungkil masalah yang tak mungkin dapat dicungkil oleh ibu-bapa pelajar itu sendiri. Guru jugalah penyimpan segala rahsia. Jika pendekatannya betul, boleh mengubah hala tuju pelajar. Sepanjang hayat akan diingati.

Cikgu oh cikgu! Nak kata dah dekat dengan Hari Guru, taklah begitu dekat. Galak pula saya menulis tentang cikgu. Tapi hakikatnya, cikgu itu perlu disebut dan diingat setiap masa. Dengan penghormatan sebegini, cikgu-cikgu sekalian juga diharap terus cemerlang mendidik anak-anak negara- supaya mereka tidak mudah diperlekeh dan diperbodoh-bodohkan, apatah lagi memperbodohkan diri sendiri.

2 comments:

  1. termasuklah karya awak yg baru saya baca kelmarin..
    cikgu din.
    nicely done!

    ReplyDelete