Monday, September 20, 2010

salam dari 'spital... =p

Dah lama tak menulis di sini... pembetulan... dah lama tak menulis *tanda noktah*

Ada ketika, waktu saya sedang bekerja di hospital, idea untuk sebuah cerita menarik tiba-tiba masuk dalam kepala. Tetapi tiba-tiba saya akan tercuak sekejap [tengok- 'tercuak'... perkataan ni ada dalam kamus tak agak-agak?]... masih mampu ke saya menulis? Dah agak lama tinggalkan dunia penulisan sepenuh masa.

Eh? Baru dua bulan lebih ke sebenarnya?

Taklah lama sangat. Tapi kenapa rasa lama?

Sebab hakikatnya, saya memang rinduuu teramat sangat dengan dunia penulisan sepenuh masa. Baru-baru ni dapat tahu yang Finas akan adakan bengkel penulisan skrin- hati tergerak nak ambil cuti. Isnin sampai Jumaat- lima hari bekerja tu! Mustahil bos cukup baik hati nak kasi cuti... haih...

Tapi hari tu jari-jemari terdengar rentak hati- hati suruh menari atas papan kekunci. Dalam kepala dah ada story [sengaja guna 'story' sebab bunyinya bermelodi ~ mengada-mengada nye aku niii... =p] Alhamdulillah... siap satu cerita-ceriti. Tak sangka berjaya jugak siapkan di hari cuti yang sekarang ni memang jarang dapat dinikmati. InsyaAllah kalau sang pengarang bermurah hati, keluarlah Mingguan Malaysia mana-mana hari Ahad nanti =)

Kadang-kadang terfikir jugak nak tulis dalam blog ni pasal kerja. Kalau nak diikutkan, banyak yang boleh jadi coretan. Tak dinafikan, waktu mula-mula masuk kerja, memang susah betul nak sesuaikan diri. Tak keterlaluan kalau saya katakan yang saya lalui peringkat murung. Bangun pagi rasa macam tertekan sangat-sangat... nak melangkah masuk ke hospital tu, macam ada bola besi dirantai ke kaki. Tapi terpaksa diharung juga.

Sebenarnya kerjaya sebagai doktor ni menarik dan boleh jadi menyeronokkan. Tapi, sebagaimana kerja-kerja yang lain, suasana di tempat kerja mestilah memberangsangkan. Bila fikir balik, permintaan kecil ni macam tak logik pun ada jugak- dah namanya hospital, macamana suasananya nak jadi memberangsangkan? Kiri kanan orang sakit! Tu tak campur lagi dengan bilangan yang bila-bila saja boleh menghembuskan nafas terakhir.

Tapi hakikatnya- orang sakit bukanlah penyebab kemurungan saya. Malah mengenangkan orang-orang sakit ini sajalah yang mendorong saya ke tempat kerja. Nak kata saya ni jenis yang mulia sangat tu tidaklah... tapi sekurang-kurangnya, mereka ni orang-orang yang mampu saya tolong setakat yang saya terdaya.

Siapa orang-orang yang saya tak mampu tolong? Saya tak mampu tolong orang yang ada 'penyakit' lain- penyakit dengki, penyakit pentingkan diri sendiri... semua ni penyakit lebih kronik. Malangnya, orang-orang yang ada penyakit ni tak sedar yang dia berpenyakit dan tak mahu ditolong. Jadi ~ tak dapek den nolong!

Pengalaman sepatutnya mendewasakan kita. Namun masih ada orang yang berpengalaman, tapi kedewasaan itu tak meresap dalam diri. Sifat terlalu berkira jadi aset utama, dan marahnya pula kadangkala tak bertempat- tujuannya bukan mengajar, tapi menunjuk-nunjuk dan mengapi-apikan. Dan yang sedihnya, di dalam usia sebegini di mana masing-masing sudah punya kerja dan tanggungjawab tersendiri, perangai suka berkelompok ala klik sekolah menengah masih wujud.

Aneh... orang-orang ini ada gelaran yang kononnya begitu besar di pangkal nama masing-masing- "Dr." Saya sendiri juga bergelaran sebegitu, namun saya akui tiada apa yang harus dimegahkan. Saya juga manusia biasa, sentiasa melakukan kesilapan dan cuba belajar dari kesilapan. Bila sudah pandai, kita ikut resam padi- makin berisi, makin menunduk.

Baru-baru ini saya terdengar seseorang yang lebih berpengalaman memberi mutiara kata yang bermakna, "Kerja ni nak dapat pahala senang... nak dapat dosa pun senang. Semua bergantung pada niat dan cara kita melaksana"

Semoga saya bertahan, insyaAllah...

1 comment:

  1. salam cik neddo.
    u working in shift ke? nmpk post awal2 pagi je..kat hosptal slayang kan?

    :)

    ReplyDelete