Wednesday, October 21, 2009

Bengkel Penulisan Cerpen oleh AVA



Salam buat penulis-penulis... Maksudnya salam buat semua, kerana hakikatnya kita semua penulis dengan cara kita yang tersendiri.

Rasa sungguh berbesar hati kerana entri pertama dalam blog baru saya ini adalah berkenaan dengan Bengkel Penulisan Cerpen yang telah dianjurkan oleh Agensi Villa Aksara pada hari Ahad lepas [18 Oktober 2009]. Yeppa! Akhirnya saat yang saya nantikan untuk sedikit-sebanyak menimba ilmu dalam alam penulisan ini secara semi-formal termakbul juga!

Dikendalikan oleh Pn. Nisah Haron yang sememangnya petah berbicara dan sentiasa membuatkan kami tertarik dengan isi yang hendak disampaikan, kami peserta-peserta terpana, terpesona dan terpinga-pinga dibuatnya [tak percaya? Tengok gambar-gambar kat blog AVA, hehe].

Siapa datang lambat, angkat tangan! *angkat tangan* Walaupun berhari-hari dok mentelaah peta nak ke Pusat Belia Antarabangsa di Cheras, alih-alih sesat juga sikit. Maklumlah, saya ni kalau pasal bearing memang fail. Tapi Alhamdulillah, sampai juga dan berjaya mengikuti bengkel ini sehinggalah ke penghujungnya.

Kalau nak catat satu persatu tentang apa yang dipelajari, alamatnya memang tak cukuplah satu entri blog [lagipun... takkan nak tulis semua. Siapa suruh korang tak pegi! <-- pergh, bunyi dengki sungguh =p] Tapi saya cukup berpuas hati sebab dapat banyak idea untuk mencari idea. Selama ini saya sekadar menulis berdasarkan pengalaman, people-watching dan juga brainstorming. Rupa-rupanya, bahan berada di mana-mana! Cuma perlu lebih rajin buka mata dan buka telinga.

Selain daripada tu, kena teliti dalam penulisan. Saya dan Abang Bro cukup kagum mendengar cerita sang penulis yang sanggup merentas negeri semata-mata nak melihat bagaimana suatu alat muzik itu dimainkan, semata-mata kerana watak utama cerita itu bermain alat muzik tersebut! Hebat kan? [Bukan macam Neddo... kantoi! Tulis pasal wasiat, rupa-rupanya wasiat bersyarat tu tak dibenarkan! Ish ish, research tak cukup ni, Neddo! Takpe, lepas ni kalau ada soalan berkenaan dengan undang-undang, boleh tanya Pn. Nisah... takpun Serunai Faqir ye =p]

Satu lagi pengajaran penting yang dipelajari: SASARAN! Menulis bukan untuk syok sendiri ye kawan-kawan! [Nak syok sendiri tu boleh, tapi kalau nak diterbitkan... payah sikit] Bak kata orang-orang seni persembahan, "Know your audience!" Selain itu, dapat juga tips-tips tentang karya yang mana sesuai untuk terbitan yang mana. Memang berguna!

Bengkel ini juga telah memberi kami peluang berkongsi karya dan berkongsi pendapat. Semua cerpen telah 'dibedah' dengan jayanya; lidah jadi skalpel! Segala aspek telah dinilai, lebih-lebih lagi soal perwatakan dan penceritaan. Ikhlas saya katakan, saya berasa seronok dapat berkumpul dan berkongsi pandangan begitu. Membuatkan semangat semakin berkobar-kobar nak menulis.

Dan, sepertimana lazimnya kem bina semangat, kem bina ihsan, kem bina negara dan juga latihan khidmat negara... dapat kawan-kawan baru! Yay!!! [ha! Tanda seruan tak boleh lebih daripada tiga ye.. hehe] Waktu sarapan pagi diluangkan bersama-sama Pn. Nisah dan Serunai Faqir; waktu tengah hari bertukar pandangan dengan Abang Bro dan Macai Suci, sempat juga mengusik Nemo dan Kaseh Esmiralda; selesai makan menjenguk buku-buku yang dijual dengan harga diskaun, khas untuk peserta bengkel- kagum dengan kecekalan dan hasil karya Kak Lily dalam buku Salun Eksotikata. Waktu bengkel berjalan pula, duduk di sebelah Ilmir Ilmia, yang di waktu tengaharinya memperkatakan tentang filem Papadom. Bengkel diakhiri dengan penyerahan manuskrip novel Pn. Maria kepada Tintarona Publications; yang cerpen Lintahnya benar-benar terkesan di hati saya.

Bak kata Aziz Sattar dalam filem Bujang Lapok "Sukses! Sudah cukup puas hati! Puas hati!" Terima kasih kepada Pn. Nisah dan AVA serta tahniah buat semua peserta bengkel! Nanti kita jumpa lagi!

2 comments: