Friday, October 30, 2009

Detik dan Waktu

Barisan belakang dari kiri: Shariza Dilla, Zulaikha, Amer, Sabrina, penulis, Dayana, Nurul Ashikin
Barisan depan dari kiri: Roszainiza, Nurdiyana, Sharifah Mariam, Nadia Abd Bari, Wan Syahida

"Terasa seperti baru semalam..."

Itulah ayat klise yang sentiasa digunakan untuk mula mengenang kembali masa lampau. Tidak kiralah seberapa kerap pun ayat itu digunakan, namun ia kekal popular kerana ketepatannya menggambarkan perasaan seseorang yang merasakan waktu terlalu pantas berlalu, sekaligus meninggalkan usia kanak-kanak atau remaja yang detik-detiknya sentiasa diulangtayang dalam minda yang [harapnya] semakin matang.

Gambar di atas diambil sewaktu saya menghadiri majlis persandingan teman baik saya Dayana yang menemui jodohnya dengan Amer. Dayana dan rakan-rakan lain yang anda lihat di atas merupakan teman-teman seperjuangan saya di Sekolah Menengah Assunta, Petaling Jaya sebelum saya berpindah ke MRSM Taiping.

Zaman Assunta merupakan 'zaman memberontak' bagi jiwa remaja saya di ketika itu yang lebih gemar bersama rakan-rakan daripada keluarga. Tidak cukup dengan sepanjang waktu pagi yang dihabiskan bersama rakan-rakan sekolah, waktu petang juga dipenuhi dengan aktiviti ko-kurikulum yang sebenarnya sekadar alasan untuk saya berada di samping rakan-rakan. Maklumlah, mana boleh sesuka hati keluar bercanda-ria di waktu petang dan hujung minggu. Sekolah sajalah 'tempat lepak' yang paling boleh diterima-pakai oleh ibu bapa. Sekurang-kurangnya di sekolah keadaannya lebih terkawal. Tidak boleh bebas melakukan apa saja yang terlintas di hati dek laluan darah muda yang panasnya menggelegak di ketika itu.

Sungguhpun begitu, kami cukup senang hati berada di sekolah; bergurau-senda sambil menikmati makanan yang mungkin tidaklah begitu enak, tetapi cukup untuk mengalas perut [di waktu petang dulu, makanan ruji di sekolah apa lagi- burger dan hot dog lah!]. Sewaktu itu, kami semua ahli Persatuan Bahasa Melayu yang tiap-tiap tahun mengadakan konsert besar-besaran dengan bayaran tiket masuk. Ha, grand kan? Maka sibuklah kami dengan persiapan pentas dan persembahan. Saya dan rakan-rakan yang menerajui komponen teater antara yang paling sibuk, lagi-lagi tahun itu kami mempersembahkan sebuah teater muzikal... jadi, jangankan berlakon, menari dan menyanyi pun sebahagian dari tugas kami! Tapi seronoknya tak dapat digambarkan dengan kata-kata. Masa yang diluangkan bersama-sama terlalu berharga untuk ditukar-ganti.

Sewaktu menghadiri persandingan Dayana, sahabat saya Zulaikha atau lebih mesra saya panggil Pak Lah [Pak Lah merupakan nama karakternya dalam teater muzikal kami dahulu... katanya saya seorang saja yang masih memanggilnya dengan nama itu] mengatakan pada saya yang baru beberapa hari lepas dia terjumpa buku skrapnya yang terkandung gambar-gambar kami semua sewaktu teater muzikal tersebut diadakan. Tak sangka dapat berkumpul kembali ramai-ramai seperti waktu dulu-dulu.

Melihat Dayana di atas pelamin dan Sha yang sibuk mengedarkan walimatul urusnya sendiri yang bakal berlangsung bulan Disember ini, saya tersenyum sendiri. Pantasnya waktu berlalu. Namun kenangan yang kami lalui bersama telah mengekalkan persahabatan kami.

Waktu pasti berlalu. Tapi detik adalah abadi.

No comments:

Post a Comment