Tuesday, October 27, 2009

Kisah Kuala Dipang

Tergamam saya melihat jambatan berwarna biru itu runtuh di kaca televisyen waktu berita disiarkan malam ini. Hakikatnya saya tak pernah menjejakkan kaki ke Kuala Dipang. Tapi apa yang mengejutkan saya ialah bagaimana jambatan yang hanya berusia satu bulan itu boleh runtuh apabila pelajar-pelajar sekolah sedang menjalani kursus di situ.

Persoalannya; bagaimana?

Satu bulan!

Kalau dilihat daripada struktur luarannya, nampak macam kukuh. Berdiri megah merentas sungai yang arusnya ternyata deras. Tapi akhirnya runtuh lalu menyebabkan 20-22 orang pelajar hanyut dibawa arus. Guru-guru yang terlibat pasti diselubungi rasa cemas dan bersalah kerana merekalah yang dipertanggungjawabkan menjaga anak-anak ini sewaktu mereka berjauhan dari rumah masing-masing. Tak dapat dibayangkan pula perasaan si ibu dan ayah; fikir mereka, bukanlah mereka leka dalam menjaga anak-anak. Ini aktiviti sekolah. Jambatan itu sepatutnya dapat menampung anak-anak mereka... bagaimana boleh runtuh pula?

Ini bukan salah guru. Bukan salah ibu bapa. Bukan salah pelajar-pelajar. Persoalannya; bagaimana jambatan itu dibina? Berapa peruntukkannya? Apa bahannya? Bagaimana perancangan pembinaannya?

Kalau sayalah ibu kepada pelajar yang hilang, saya tak perlukan wang pampasan. Apa yang saya perlukan ialah jawapan kepada persoalan-persoalan ini. Saya bukan kontraktor, jurutera mahupun arkitek... tapi pasti ada cara untuk membuatkan saya faham tentang pembinaan sebuah jambatan. Saya juga bukan seorang akauntan... tapi saya rasa saya berhak meminta ketelusan dalam pembentangan bajet pembinaan jambatan tersebut.

Saya tahu jawapan-jawapan kepada persoalan ini tak memulangkan kembali anak-anak yang hilang itu. Tapi sekurang-kurangnya ia menjadi pengajaran untuk masa depan.

Usahlah sibuk melaungkan 1Malaysia ke sana ke mari. Kami rakyat memang sudah bersatu. Seperti yang dipaparkan di televisyen untuk kisah Kuala Dipang, rakyat tak kira bangsa bersama-sama turut serta dalam usaha mencari dan menyelamat.

Yang diperlukan hanya kejujuran.

p/s: Cuba anda ke website ini
http://abcdpittsburgh.org/kids/kids.htm

Budak kecil pun diajar bagaimana hendak membina jambatan yang kukuh, lengkap dengan ciri-ciri keselamatan. Ini baru jambatan main-main, tapi ternyata ketekunan diperlukan. Bagaimana pula orang besar yang kononnya cerdik pandai ini boleh buat kerja sambil-lewa sehingga mengorbankan nyawa?

Ironi...

1 comment:

  1. Ada orang kenyang duit, ada orang kenyang air mata, ada orang kenyang nak menjawab nanti! Ada orang lapar ternganga pula nanti!

    ReplyDelete