Thursday, October 22, 2009

Jurang Generasi


"Generation gap."

Pernah dengar frasa ini diungkapkan? Selalunya kita akan berhadapan dengan frasa ini apabila dua generasi menilai sesuatu dari perspektif yang berbeza. Sesetengah orang pula akan menggunakan frasa ini apabila merasakan diri sudah meningkat 'veteran' dan sudah tidak lagi seiring dengan generasi yang lebih muda. Contoh mudah; sebutkan kartun-kartun seperti Thundercats dan Care Bears kepada anak-anak buah ataupun anak-anak sendiri, pasti mereka terpinga-pinga... "Hah?!! Apa tu?" kata mereka. Walhal kartun-kartun ini pernah menjadi subjek utama kita di sekolah! Sesiapa yang memegang sesuatu ala-ala memegang pedang dengan matanya menghala ke langit, pasti ada yang menyahut, "Thunder... thunder... Thundercat!!!" Tak pun, sesiapa yang perutnya 'maju', mesti dipanggil "perut Care Bear." Cuba buat aksi/lawak ni pada budak umur 9 atau 10 tahun sekarang... kita pula yang akan ditenung macam kita ni yang mereng!

Sebenarnya, dalam hal jurang generasi ini, generasi yang lebih tua selalunya akan bersikap lebih egoistik dari generasi yang muda. Jangan marah ya, ini sekadar pemerhatian saya saja. Kalau kita ambil contoh kartun tadi, generasi yang lebih tua akan cepat mengatakan yang kualiti kartun sekarang tidak seperti dahulu; pengisiannya kurang, moral pun tak ada. Kadang-kadang persepsi ini dibuat tanpa kita duduk dan cuba menikmati apa yang sedang dinikmati oleh generasi baru; dan tak pula hendak memperkenalkan material-material kita yang terdahulu pada mereka.

Akhirnya, jurang ini akan menjadi bertambah besar.

Kita ambil contoh filem P.Ramlee. Tak dapat dinafikan, filem-filem ini malar segar merentasi generasi. Jadi apa masalahnya? Masalahnya; kita tak sudah-sudah mengangkat filem-filem ini. Terlalu mengagung-agungkannya sehingga terlupa bergerak ke hadapan. Generasi baru yang cuba peka dengan obsesi ini akan cuba 'meniru' masa silam; hakikatnya, hasil tiruan memanglah tak sebaik hasil asli. Apabila cuba menghasilkan yang asli pula, generasi yang lama masih 'terperangkap' dengan masa silam. Yang baru semuanya tak bagus, yang lama saja 'boleh pakai'.

Salahnya di mana? Pendekatan.

Generasi yang terdahulu harus mendedahkan generasi baru kepada karya-karya terbaik terdahulu; seharusnya kita tidak mahu generasi baru lupa pada tinggalan warisan. Tapi pada masa yang sama, generasi yang terdahulu juga mesti duduk dan mentelaah material baru bersama-sama dengan generasi baru. Dengan ini, generasi baru lebih mudah menerima ajaran, kerana mereka tahu yang perspektif mereka juga diambil kira. Jangan hanya kerana mereka lebih muda, mereka diperlekehkan begitu sahaja.

Idea-idea baru pun ada yang 'boleh pakai' juga =)

Oleh itu, rapatkan jurang generasi. Sudah pasti karya-karya kita lebih bermutu!

2 comments:

  1. Ini kelaziman Ned dan kenyataan yang berlaku. Aduhai, harap2 saya tidak menjadi orang tua yang enggan bersembang dan memahami generasi yang akan datang ini.

    ReplyDelete
  2. hehe, jangan risau... janji rajin sembang je. takyah "rokok sebatang" pun takpe, keh keh...

    ReplyDelete