Sunday, January 10, 2010

Bengkel Penulisan Skrip Drama oleh AVA

Kawasan Cheras memang memusuhi saya. Entah apa salah saya padanya, dengkinya terhadap saya begitu kuat. Sebaik saja saya mendekati, dia pakai ilmu santau peringkat tinggi manalah agaknya... saya berpusing-pusing sehinggalah sesat-barat [ini terminologi bonda saya ye...] Arghhh!!! Taktik meninggalkan rumah seawal 7.50 pagi untuk sampai tepat pada masanya gagal lagi. Waduh waduh... bersedialah menerima peluru berpandu AK nanti [jangan marah haa AK...]

Akhirnya sampai juga ke destinasi. Perisai saya apa lagi... "Ampun beribu ampun!" ler...

Alhamdulillah, sempat juga saya sampai sebelum Sofia Rhyland memulakan sesi pertama yang saya panggil 'bedah format'. Di sini Sofia telah menjelaskan tentang proposal dan juga format universal penulisan skrip. Bayangkan, sesuatu yang selalunya mengambil masa 2 minggu untuk dipelajari, 'dibedah' hanya untuk dua jam! Memang padat! Maklumatnya memang amat berguna.

Sesi seterusnya sesi 'hantam kreatif'. Sesi ini dikendalikan oleh Shahrul Ezad. Hanya dengan mendengar dia bercakap; bercerita pengalaman serta berkongsi idea sudah cukup untuk membuatkan kami semua berkobar-kobar hendak menulis skrip! Lebih menyeronokkan, dia mengajak kami sama-sama melontarkan buah fikiran untuk skripnya sendiri [oops... takleh habaq kat sini... nantikan sajalah di kaca TV nanti =p] Secara peribadi, saya dapati wavelength [dalam bahasa Melayunya apa ya? Jarak gelombang? Hehe...] saya dengannya lebih kurang sama. Ideologinya seperti biasa kudengar, tapi di mana ya... =p Lagi-lagi bab 'menongkah arus' dan 'gilap idea dengan membebel'.

Satu lagi usaha AVA yang layak diberi pujian. Dua ibu jari naik! [two thumbs-up da...]

1 comment:

  1. salam..

    wah bagus sekali.. siap rahsia lagi cerita ezad tu ehh.. mesti kelakar bila siap nanti..

    saya sendiri tidak berkesempatan memblog perihal bengkel ahad lepas, cuma sempat upload gambar di FB saja...

    ok selamattttt..

    ReplyDelete