Saturday, January 30, 2010

"Tumpuk-tumpuk... taik unta!"

Kepulangan dari tanah Dubai yang asalnya hanya padang pasir nan tandus, tapi kini sebuah bandar moden yang kemas dan teratur; lengkap serba-serbi. Sengaja memilih musim sejuk sebagai tempoh lawatan, ketibaan kami lebih kurang jam 2 pagi waktu tempatan di lapangan terbang Abu Dhabi disambut dengan kedinginan suhu 16 darjah Celcius. Dijemput oleh Abang Haikal [sepupu yang bagaikan abang sendiri sejak dari azali lagi] yang bermastautin di sana, kami memulakan perjalanan selama 45 minit ke Dubai.

Pengalaman bercuti di sana tak dapat dirumuskan dek kata-kata. Bandarnya cantik; maju tapi masih mengekalkan nilai-nilai estetikanya yang tersendiri. Penghuni-penghuninya juga sedap mata memandang [al-maklumler, keturuan A'rab... tapi kalau betul-betul perhati, lebih ramai warga India/Pakistan/Filipina. Macam negara kita jugaklerrr... macam lebih ramai Indon/Vietnam/Bangla. Hehe...] Cuaca musim sejuk juga sedap untuk berjalan-jalan. Barang-barang yang pelbagai menawarkan harga yang membuatkan [bak kata mama] "Duit melompat-lompat nak keluar dari dompet."

Ingin dijelaskan yang saya tidak dibayar oleh kerajaan United Arab Emirates untuk mempromosikan Dubai =p Saya cuma mengatakan ikhlas dari hati; tempat ini indah untuk dilawati dan dinikmati.

Mungkin gambar-gambar di bawah ini bisa menjadi bukti...


Pusat bandar Dubai. Bangunan a la Pyramid bernama Wafi.



Kota Atlantis mempamerkan hidupan laut beraneka rupa.



Dhow Cruise membolehkan kita menikmati Creek River.



Seberang sungai dari Creek Park.



Pemandangan dari Dubai Mall. Kelihatan asas Burj Khalifa.


Namun, hatiku tetap tertinggal di Malaysia =)

No comments:

Post a Comment