Tuesday, February 9, 2010

"I Lap Yuu ...... I Het Yuh!!!"

Baru-baru ini kecoh hal Fahrin Ahmad dan Linda Onn. Si Linda kata Fahrin kaki pukul, si Fahrin pula menitis air mata menafikannya. Dia mahu Linda pohon maaf, Linda pula kata tak kisah diheret ke mahkamah atas nama "kebenaran". Dalam kekecohan ini, saya tertarik pada artikel Aznil Nawawi di Harian Metro Ahad lepas yang berjudul 'Pendekatan dan Natijah'.

*Anda boleh baca artikel tersebut di sini.

Selama ini saya memang mengagumi Aznil Nawawi sebagai seorang yang bekerja keras dalam menjadi seorang penghibur yang baik, tetapi Ahad lepas kekaguman saya bertambah terhadapnya sebagai seorang kolumnis. Dengan begitu bijaksana dia mengupas isu cerai-berai dan turun-naik mahkamah di kalangan artis. Sinis tapi berhemah; laksana Abang Long yang lebih dulu makan garam menasihati adik-adiknya.

Perang Linda-Fahrin yang dikontroversikan ini sepatutnya bukan sekadar dijadikan buah mulut dan ejekan semata-mata, sebaliknya menjadi cermin kepada masyarakat kita sekarang ini, kerana ia bukan sekadar berlaku di kalangan artis. Terlalu banyak kes-kes seperti ini berlaku. Semalam kata sayang, esok kata benci. Minggu lepas peluk cium, minggu ni sepak terajang. Tahun lepas rancang nak kahwin, tahun ni rancang nak cerai.

Ikut kata abah, "Diorang buat kahwin ni macam main masak-masak. Diorang tak tahu yang diorang tu sendiri separuh masak!"

Memang benar; soal kematangan penting dalam institusi perkahwinan. Nak kahwin mahu, tapi peranan masing-masing tidak tahu. Si suami kata "Awak kena hormat saya!" tapi tiada ciri-ciri pemimpin keluarga. Si isteri pula kata "I modern-day woman, okay! You jangan nak kontrol I!" Punyalah pentingkan kerjaya, makan-minum-pakai suami tak terjaga. Kalau belum sempat beranak dah cerai, satu hal. Ni dah beranak-pinak, sibuk turun-naik mahkamah. Anak-anak sudahlah tidak cukup perhatian, keperluan dan kasih sayang... ke sekolah diejek pula, "Weyh, orang panggil bapak ko Tiger Woods Malaysia kot!"... "Oi, semalam aku nampak gambar ko dengan bakal mak tiri ko kat suratkhabar, pastu mak ko mengamuk"

Apa nak jadi?

Siang tadi terdengar pula di radio mengatakan bakal suami isteri perlu menjalani kursus perkahwinan yang menekankan peranan sebagai ibu-bapa dan juga perlu menjalani sesi kaunseling kerana terdapat terlalu banyak kes dera kanak-kanak. Apa yang nak dihairankan... kalau cepat benar sayang jadi benci, kesabaran akan dengan mudahnya diganti dengan kemarahan.

Tiada agama di dunia ini yang menggalakkan kita bersikap ganas dan memupuk rasa benci. Semua agama mahu kita berkasih sayang. Golongan yang tidak beragama sekalipun tahu bertindak ikut logik akal [sayang = bahagia]. Jadi di mana silapnya?

Tatkala akhbar sibuk memampangkan isu liwat dan khalwat seolah-olah itu perkara yang paling penting di abad ini, masyarakat kita ke mana hala tujunya? Kian hari kian rakus dan serakah. Kahwin ibarat main pondok-pondok. Cuma fikir seronok hendak duduk atas pelamin pakai baju lawa-lawa.

Stop and think. You want a wedding, or you want a marriage?

Renungkanlah, dan saya tinggalkan anda dengan lagu dendangan Kopratasa yang sentiasa sedap di halwa telinga saya... baik melodi mahupun liriknya...

Telah kusiapkan satu daerah paling sunyi
Dalam hati ini untuk kau isi... sebagai isteri

Untuk kau penuhi dengan kemuliaan seorang wanita
Untuk kau beri erti dengan kelembutan
Untuk kau hargai dengan kasih sayang

Ku ingin kau jadi wanita mulia
Yang tahu harga budi dan hati
Seorang lelaki bernama suami

Kerana kau isteri
Ku ingin kau mengerti bahawa hidup ini
Tak semudah yang kita janjikan
Yang kita janjikan
Kerana kau isteriku...


1 comment:

  1. suka lagu ini
    dan suka post ini..
    suka juga penulisan kamu =)

    ReplyDelete