Wednesday, December 16, 2009

MataHati

Ada ketikanya... kita perlu melihat diri kita melalui mata orang lain...

Kadangkala untuk keyakinan dan kekuatan... dan kadangkala untuk memastikan yang kita masih punya masa depan untuk dilalui...

Berbicara dengan sahabat baru-baru ini tentang mati. Topik yang jarang mahu dibicarakan, kan? Tapi seharusnya kita sentiasa ingat tentang mati... tentang apa yang kita tinggalkan dan apa yang kita bakal hadapi. Kematian tidak menjanjikan kesenangan. Hanya kerana kita telah tinggalkan segala penat-lelah dan derita dunia tak bererti kematian itu melegakan.

Terkadang terasa letih. "Kau banyak sangat fikir agaknya," kata sahabat saya.

"Kau kan... psycho," tambahnya lagi.

Hehe, tak dapat dinafikan wahai CJ... ada sedikit ketidakwarasan dalam kehidupan aku yang normal ni. Namun tanpa ketidakwarasan ni, tak mungkin aku bisa kekal waras.

Tak logik? Itulah keindahan kepada ketidakwarasan; ia tidak perlukan logik.

Aku kagum dengan kau CJ. You still enjoy the perks of life. Kalau boleh, aku mahu masih seperti itu. Ingat waktu kita sekolah? Benda kecik pun boleh teruja. Mungkin hidup kita terlalu kosong ketika itu? Tak juga. Atau mungkin aku mencari sesuatu yang lebih dalam fasa hidup aku yang sekarang ini. Looking for a higher purpose in life.

Sambil melontarkan pandangan ke luar rumah, di mana hujan sudah mula segan, fikiran saya menerawang. Saya memang terlalu banyak berfikir. Kerana itu kadangkala saya perlu lihat diri saya melalui mata orang yang menyayangi... yang sanggup redah masa depan bersama saya. Mampukah saya memberi suatu nafas, meneruskan nafas itu dan mengharumkannya?

Higher purpose in life.

Saya masih mencari. Harapnya, selagi ada si MataHati- tempat saya melabuhkan lelah barang seketika... saya akan terus mencari.

1 comment: