Wednesday, December 30, 2009

Susahnya Senang, Senangnya Susah

Entah ke mana fikiran melayang hari ini. Jauh...

Mungkin sebab sudah akhir tahun. Secara lazimnya saya dilanda melankolia. Memikirkan kembali apa yang telah dilalui sepanjang tahun ini, dan apa pula bakal menanti di tahun hadapan. Tapi tidak pula terasa seperti hendak memberi ayat klise "Pantasnya waktu berlalu." Setahun itu cukup panjang untuk mengumpul segala pahit-manis, suka-lara.

Kereta kesayangan meragam. Lima tahun dipakai tanpa sebarang masalah, hujung tahun ni ada saja yang tak kena. Dilanggar oranglah, gegar bagai dilanda gempa bumi skala Richter 10 lah. "Jual sajalah! Dah sampai masanya!" kata mama. Dah naik jeran mempertahankan si Kelly [nama kereta]. Sudah tiada daya lagi. Semua alasan untuk tidak menjualnya sudah tidak bisa digunapakai. Dulu saya gunakan alasan wang. Kata orang tua saya wang tak menjadi hal [bukanlah nak kata ada wang berkepuk-kepuk, tapi ada jika perlu].

Kelly itu dah banyak lalui susah-senang bersama.

Bercakap tentang susah-senang, hari itu saya syorkan sebuah buku yang menjadi kegemaran saya kepada sahabat. Karya Ellina bt. Abd. Majid yang berjudul "Perhaps in Paradise." Ahhh... cerita yang disulam dengan begitu indah, lengkap asam garamnya [judul filem baru Abah! Haha, sempat lagi promo =p]. Berbeza dengan pendekatan kebanyakan novel period zaman 60-an yang selalunya hanya ingin memaparkan kehidupan orang susah [mungkin kerana ia lebih dramatik?], ia memaparkan kehidupan orang senang di zaman itu dan kesusahan yang dihadapi mereka.

Kata sahabat saya dia pasti akan menyukai buku tersebut. Dia sudah naik muak berhadapan dengan tanggapan orang yang mengatakan dia 'anak orang senang'. Bagi mereka, dia langsung tiada kesusahan dalam hidupnya, hanya kerana dia selesa dan terlebih cukup makan pakai. Padahal orang senang itu ada kesusahannya yang tersendiri. Dan orang susah pula kadangkala mendapat kesenangan secara percuma kerana orang sentiasa sedia menghulurkan bantuan pada orang susah.

Hakikatnya kita semua punyai masalah. Ada orang yang kasi pagi makan pagi, tapi hidupnya cukup bahagia. Ada orang yang akaun banknya sampai dua, tiga kerana tidak cukup tempat hendak menyimpan wang, tetapi jiwanya tak tenteram.

Apa yang penting?

Anak orang senang harus tegar hadapi susah, dan anak orang susah pula jangan mudah alpa bila diberi senang.

No comments:

Post a Comment