Monday, December 14, 2009

Menyambut 'Kemerdekaan'...

Dua malam berturut-turut mimpi pangkas rambut.

Saya pernah dengar yang ia ditafsir sebagai menghapus dosa. Tetapi lain pula tafsirannya bila di-Google. Ada beberapa tafsiran, antaranya...

1) Saudara/orang dekat dalam kesakitan
2) Bakal putus dengan kekasih
3) Bakal terima berita buruk

Semuanya negatif kan?

Namun ada satu tafsiran ini mungkin melambangkan mainan minda bawah sedar yang sebenar. Tafsiran ini mengatakan yang kita sedang rimas dengan sesuatu dalam kehidupan. Ada sesuatu yang membelenggu, dan kita ingin bebas tapi ada yang menghalang. Memotong rambut itu ibarat memerdekakan diri dari kehidupan lama yang diselubungi keresahan. Gugurnya rambut maka gugurlah segala curiga. Kepala terasa ringan.

Entahlah. Mimpi saya selalu pelik-pelik. Mampukah ditafsir? Mungkin sekadar mainan tidur.

Setelah sekian lama menyimpan rambut panjang sehingga ada di kalangan sepupu yang menggelarnya sebagai 'buang tabiat', akhirnya hari ini rambut panjang itu dipangkas. Saya lihat ke lantai... ada sedikit melankoli melanda hati. Hair will grow, hati cuba memujuk.

Memang benar, kepala terasa ringan.

Apabila melihat ke cermin, saya tersenyum sendiri. Terkenang masa lalu. Saat-saat manis.

Menyambut 'kemerdekaan'- erti sebenarnya bukankah bergerak ke hadapan? Ya. Itu ertinya yang sebenar. Jadi sudah bersediakah saya menyambut 'kemerdekaan'?

...

No comments:

Post a Comment