Thursday, December 17, 2009

Selamat Tahun Baru =)

Sewaktu memandu pulang di suatu petang selesai saja mengajar, saya ternampak kain rentang yang meuar-uarkan [betul ke ejaan ni? Kalau salah, tulun *haha, ok ok, jangan marah...* tolong tunjukkan] sambutan Tahun Baru di sebuah hotel. Antara bait-bait yang sempat saya teliti...

# Free flow beer and soft drink
# Top four deejays playing 12 hours non-stop!
# Tickets sold at RM100, 150, 300
# Special room rate for ticket holders

Aneh. Siapa agaknya yang sanggup membayar sehingga RM300 untuk acara yang seperti itu? Pastilah ada, kalau tidak takkanlah pihak penganjur begitu yakin mengadakan acara itu [ye dak?] RM300 untuk menyambut tahun baru sepanjang malam, ditemani alkohol tanpa had dan lagu-lagu rancak diputarkan DJ-DJ terkemuka [sungguhpun saya tidak pernah mendengar nama-nama DJ yang disebut].

Saya sekadar menggelengkan kepala seorang diri sambil memandu pergi. Tahun baru = lembaran baru. Apakah agaknya maksud lembaran baru bagi mereka yang pergi ke acara seperti ini? Mungkin tarian yang dilakukan sebelum detik 12 malam akan diperbaharui menjadi lebih menarik selepas masuknya tahun baru? Atau mungkin sorakan "3...2...1... HAPPY NEW YEAR!!!" bakal menyuntik semangat luarbiasa yang bisa membangkitkan mereka dari hangover keesokan harinya?

Berbicara pula tentang malam ini. Masuk sahaja waktu Maghrib, kita umat Islam bakal menyambut tahun baru dalam kalendar Islam. Alhamdulillah di atas segala limpah dan kurniaNya, semoga tahun-tahun mendatang kita akan lebih mengingati dan mentaatiNya.

Sambil menanti detik tahun baru, mata dok mengerling ke arah televisyen... kalau-kalau Malaysia berjaya menjaringkan gol. Di saat ini, baru minit ke-13 perlawanan akhir Malaysia-Vietnam untuk Sukan SEA. Semoga tahun baru juga disambut oleh pemain-pemain kita dengan senyuman dan kesyukuran nanti. Namun kalau kalah, nanti cuba lagi =) Apa yang penting? Kerjasama! Hehe... [bonda yang berusia 75 tahun dengan penuh semangat menonton bola... steady mak! Haha!]

Hmm... semalam menonton filem Muallaf karya Yasmin Ahmad. Sahabat baik mengajak saya menonton tayangan perdana filem ini kerana dia berjaya mendapatkan dua tiket... dan saya berterima kasih kepadanya kerana memilih saya untuk menonton filem yang penuh bermakna ini bersamanya.

Muallaf saya anggap karya terbaik Yasmin Ahmad. Sebagai seorang pengarah, kematangannya terserlah melalui filem ini. Jalan ceritanya berkembang dengan baik, watak-wataknya juga kuat. Mesej spiritualnya halus, tapi nyata terkesan di hati saya. Saya katakan pada sahabat baik saya "Kebetulan kan... kita menonton filem ini sebaik saja selepas berbicara tentang mati." Cerita ini seolah-olah memberikan kesinambungan kepada perbualan kami tempoh hari. Ia seperti membaca kata hati saya yang sedang mencari the higher purpose in life.

Selesai saja filem ini, saya masih tidak meninggalkan kerusi pawagam. Mungkin kerana tabiat menonton credit title, mungkin juga kerana ceritanya menarik sehingga saya masih melekat di situ. Namun begitu sayang sekali... berikut antara komen-komen yang singgah di telinga saya sambil penonton lain meninggalkan pawagam...

"Slow sikit eh cerita dia"
"Tak paham la! Ko paham?"
"Kenapa ending dia macam tu je? Tunjuklah mamat tu masuk Islam!"

Oh sedihnya penonton kita... masih tidak menguasai power of observation. Kebolehan melihat, mentafsir dan menilai itu tidak dibawa bersama masuk ke dalam pawagam. Mereka mahu lihat apa yang nyata sahaja. Kalau tajuknya Muallaf, ceritanya mesti terang-terang tentang muallaf. Mereka kata mereka mahu menonton wayang bukan untuk berfikir. Mereka mahu berhibur. Tak mainlah cari isi tersirat! Itulah gunanya visual.

Senyum sajalah saya. Nak mengeluh pun tak guna, kerana di sebalik keluhan itu juga banyak isi tersiratnya [senyum pun... senyum ada makna, kan? =p]

p/s: 31/12 pun ada makna...

2 comments:

  1. owh, ko pun perasan komen 'nyah²' yg menonton mlm itu?

    aku pun setuju, muallaf adalah hasil kerja yasmin yg terbaik. mmg subtle dan meresap terus abes. xde yg keterlaluan. lawak superb terang benderang. elephant, remember? ehehehe.

    aku pun suke tgk credit roll. nk tgk siapa yg layak aku puji atas hasil yg bagus ;-)

    ReplyDelete
  2. Ned - nanti telak chatbox ok, google je kat internet ... atau klik sini ... http://cbox.ws/

    ReplyDelete