Friday, December 11, 2009

Tiada Tempahan

Malam tadi sekali lagi diserang insomnia. Mengadap TV lah jawabnya. Saya menonton sebuah filem lakonan Catherine-Zeta-Jones yang berjudul 'No Reservations'- cerita yang memang ingin saya tonton sejak dari dulu lagi tapi tidak pernah berkesempatan untuk benar-benar duduk dan meneliti.

Ia sebuah cerita biasa. Cerita tentang naik turunnya kehidupan. Kehidupan yang penuh dengan teka-teki. Kehidupan yang penuh dengan kejutan. Tapi cerita-cerita biasa inilah selalunya yang akan menimbulkan kesan dalam hati kita. Kerana kita semua melaluinya. Mungkin bukan situasi yang 'sejibik' macam dalam wayang, tetiba sedikit-sebanyak ada menyentuh kehidupan kita sendiri. Kalau tak ada sekalipun, kita akan berusaha cari sangkut-paut jalan cerita dalam wayang tu dalam kehidupan kita [betul tak? Jangan tipu! Mesti pernah!]

Kenapa pembikin filem tidak pernah muak menulis tentang cerita cinta?

Kenapa? Why? Kyon?

Sebab cinta itu kehidupan. Boleh diambil dari pelbagai sudut. Ada juga pembikin filem yang buat filem bertemakan benci, tapi kurang laku. Kerana sifat manusia itu suka dibuai- dibuai oleh perasaan, dibuai oleh kenangan, dibuai oleh kebiasaan.

Dan kebiasaannya kita tidak membenci. Kebiasaannya kita mencinta.

Bayi yang baru lahir biasanya disambut oleh cinta si ibu. Sebuah masakan istimewa biasanya disediakan dengan penuh rasa cinta. Hijaunya alam juga kerana cinta.

Seorang sahabat yang putus cinta pernah bertanya pada saya. Berapa agaknya peratusan untuk dia memperoleh cinta kembali? [Waduh CJ, daku sudahlah lemah matematik, kau suruh main kira persen ler pulak =p]

Tapi... kita tak mungkin hilang cinta. Untuk mendapatkan kembali sesuatu yang kita tak pernah hilang, kan susah? Hakikatnya cinta itu masih ada. Cuma dalam bentuk yang berlainan. Cinta ni umpama tenaga [Ha, fizik aku okay sikit daripada matematik aku, hehe...] Tenaga tak boleh dimusnahkan, cuma boleh ditukar ke dalam bentuk yang berlainan.

Cinta itu ada. Sentiasa ada.

Tak perlu buat tempahan ;-)

1 comment: