Saturday, December 5, 2009

Wayang: kalah sorak, menang akhirnya...

Hai... demam pula. Demam kus-kus agaknya. Terkejut dek kerana filem Wayang menang besar di Anugerah Skrin 09 yang diadakan baru-baru ini. Saya dan teman dipertanggungjawabkan oleh ayahanda untuk mewakilinya ke Anugerah Skrin. Tak perlulah saya cuba menipu bahawa saya tiada sekelumit harapan pun untuk filem Wayang menang dalam mana-mana kategori, walaupun dihimpit kehampaan sewaktu filem itu dicalonkan di Festival Filem Malaysia. Sungguhpun begitu, saya masih menyimpan harap, walaupun calon-calon lain merupakan filem-filem avant-garde yang dapat memberikan saingan yang hebat. Tapi harapan saya tidaklah begitu tinggi. Berbeza pula dengan teman saya, yang begitu tenang mengatakan yang Wayang bakal merangkul beberapa anugerah. Teman saya ini intuisinya kuat, jadi secara tak langsung jantung saya juga berdegup kencang setiap kali kategori yang mencalonkan Wayang diumumkan.

Kami tiba di PWTC menaiki kereta Kancil yang dengan mudahnya diparkir di tepi jalan. Kami kurang arif tentang arah tuju; yang kami tahu cuma nama tempatnya Dewan Merdeka. Begitulah yang tertulis di kad jemputan. Hendak mengikut arus ataupun follow the crowd memang bukan cadangan yang baik, kerana kami dikira sudah sedikit terlewat [walaupun kami bergerak dari rumah sebaik sahaja selepas solat Maghrib]. Rata-rata orang ramai telah berkumpul di luar dewan untuk menyaksikan acara karpet merah untuk melihat artis kesayangan mempamerkan fesyen ala Arab mengikut tema malam itu. Mereka begitu teruja melihat artis-artis; mungkin kerana mereka sedar yang artis-artis itu juga seperti mereka- orang kebanyakan yang kadangkala kesempitan wang untuk membeli kain lebih. Lihat saja Rozita Che Wan dengan begitu merendah diri ingin memberitahu bahawa dia tidak punya wang yang banyak untuk dibelanjakan ke atas beberapa ela kain; lantas kainnya begitu singkat sekadar menutup paha demi menjimatkan kos.

Saya dan teman juga berjalan di atas karpet merah memandangkan kad jemputan kami menghalakan kami ke arah itu. Saya sekadar berbaju kurung Pahang sementara teman pula kemas berkemeja dan berseluar slack, dilengkapi dengan kot untuk memenuhi etika pemakaian pada malam itu. Sebelum saya keluar rumah, abah sempat berpesan supaya saya berselendang untuk mencantikkan lagi penampilan. Sambil meletakkan selendang di bahu, saya senyum sinis sambil mengusik, "Beriya-iya suruh adik pakai cantik-cantik ni, ada perasaan adik bakal naik pentas ke malam ni?" Abah cuma tersenyum.

Sebaik saja kami duduk, kami memerhati keadaan sekeliling. Wah, bergemerlapan bintang-bintang Malaysia! Lengkap dengan bulu ayam di dahi dan tempelan batu-bata di kening. Yang berseluar, berjubah, berskirt semuanya ada. Bila berjumpa sesama mereka, peluk cium sambil mulut ringan memuji. "Cantiklah you malam ni! Siapa sponsor?"

Segannya diri terasa. Mereka yang tidak tercalon pun bukan main melaram sakan, kami yang memikul tanggungjawab menjadi wakil calon ini berpakaian ringkas saja. Kami sangkakan ini malam karya.

Acara bermula. Secara keseluruhannya, saya dapati Anugerah Skrin 09 kali ini dijalankan dengan baik. Persembahannya menarik, hosnya bersahaja dan tiada slot untuk ucapan supaya malam tidak begitu panjang. Biar anugerah itu yang berkata-kata untuk kita.

Sewaktu Pelakon Pembantu Wanita Terbaik [Filem] diumumkan, saya mula resah kerana teman secara kebetulannya ke bilik air. Entah mengapa hati ini jadi tak tentu arah mendengarkan nama Ida Nerina. Saya awal-awal lagi sudah menerima pesanan dari pihak TV3 untuk mengambil anugerah bagi pihak Wayang, tidak kiralah apa jua kategori.

Nah! Nama Ida diumumkan! Saya menggelabah seketika dan memandang sekeliling. Ternyata Ida tidak kelihatan. Tapi... Ida dicalonkan untuk dua filem- Wayang dan juga Susuk. Penyampainya Rozita Che Wan tidak pula mengumumkan filem apa, sekadar nama pelakon saja. Mungkin Rozita lebih gementar daripada saya, walaupun dia lebih berpengalaman dan lebih banyak berlakon. Saya terpandang skrin di atas pentas yang menunjukkan babak yang cukup saya kenali- di mana Ida Nerina sebagai Mak Esah melipat kain sambil berborak dengan Awang Lah. Jadi, saya pun bangun dan mula berjalan ke arah pentas. Perlahan; bukan sengaja hendak melengahkan masa, tetapi saya ini kekok memakai kasut tumit tinggi. Saya sebagai wakil enggan memalukan diri sendiri dan juga pihak yang saya wakili dengan terjelepok jatuh di tangga [itukah namanya jatuh ditimpa tangga? hehe...]

Setelah mengambil anugerah, saya ditemubual pula. Bila ditanya tentang perasaan, jujur saya katakan Ida Nerina memang patut menerima anugerah tersebut untuk filem Wayang, kerana kebolehannya bermain emosi dalaman dengan watak Mak Esah amat berkesan. Sambil ditemubual, rupa-rupanya di pentas mengumumkan nama Zulhuzaimy pula sebagai Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik [Filem]. Saya yang disambut oleh teman di luar dewan selesai saja sesi temuduga dikejutkan dengan berita gembira itu. Alhamdulillah...

Apabila saya dan teman duduk semula di dalam dewan, kami diberitahu oleh pihak TV3 bahawa terdapat sedikit kekeliruan. Sudahkah anda dapat menjangka apa dia? Jeng jeng jeng... sebenarnya Ida Nerina menang untuk filem Susuk, bukan Wayang. Jadi dengan rela hati, trofi Ida saya kembalikan, dan mereka ganti dengan trofi Zulhuzaimy. Okaylah tu...

Acara diteruskan. Tiba pula ke kategori Pelakon Lelaki Terbaik. Sekali lagi hati saya berdebar-debar. Ketika anak Azean Irdawaty mengumumkan nama Eman Manan untuk Wayang, Azean Irdawaty tanpa segan-silu melaungkan "Yes!!!" untuk rakan seperjuangannya. Sekali lagi saya naik ke pentas; kali ini untuk kemenangan yang pasti. Dek kerana gemuruh, cuma tiga saat saya menjulang trofi bagi pihak Eman Manan, dan julangan saya tidak tinggi. Tapi dalam masa tiga saat itu, saya cukup berbangga kerana dapat mewakili seorang pelakon yang begitu komited terhadap pembikinan filem ini. Kesungguhannya berbalas akhirnya.

Dua trofi dalam genggaman. Kini tiba saat yang membuatkan jantung saya paling berdegup kencang dan darah mengalir deras didorong adrenalina. Kategori Pengarah Terbaik [Filem]. Saya katakan pada teman, kalau abah menang sila ambilkan anugerah bagi pihaknya. Kerana teman saya juga menyanjungi abah dan berbangga dengan hasil kerjanya. Saya pula ingin menyaksikan detik gemilang itu sebagai audiens, seolah-olah abah yang menjulang trofi itu. Ingin benar rasanya melihat namanya terpapar di skrin.

Tuhan itu Maha Pemurah. Sewaktu Fatimah Abu Bakar membuka sampul untuk mengumumkan pemenang, dia menguntum senyum terlebih dahulu. Fikir saya anugerah itu bakal digondol oleh Allahyarham Yasmin Ahmad. Tetapi apabila Fatimah Abu Bakar mengumumkan "Hatta Azad Khan- Wayang!"... saya nyaris menitiskan air mata. Mungkin terlalu dramatik ya? Tapi itulah hakikatnya. Saya berasa amat terharu kerana usaha keras abah sehingga susut berat badan secara mendadak ketika penggambaran filem sedang berlangsung, akhirnya diiktiraf dan diberikan anugerah.

Ya, mungkin terlalu dramatik jika saya menitiskan air mata. Saya cumalah seorang anak yang terlalu rapat dengan abah sehingga penat-lelahnya juga saya terasa. Dia cumalah Tok Guru saya yang pertama dalam bidang seni penulisan dan drama.

Seraya teman saya mengorak langkah ke pentas, saya iringi dengan tepukan yang mungkin tidak terlalu gemuruh... kerana diselang dengan jari-jemari yang pantas menaip SMS, mengucapkan tahniah yang tidak terhingga kepada abah yang kurang sihat di rumah. Ketika teman saya menjulang trofi dengan penuh bangga bagi pihak abah, sekali lagi terasa sebak. Indahnya kalau abah datang menyerikan lagi majlis itu. Ramai rakan-rakan seperjuangan yang ingin berjabat salam mengucap tahniah padanya. Para wartawan pula ingin tahu perkembangan terbarunya. Saya cuma mampu menjadi orang tengah menyampaikan salam itu pada abah.

Di akhir acara, filem Wayang telah dinobatkan sebagai Filem Terbaik. Sekali lagi saya naik ke pentas bersama wakil dari pihak UiTM. Ada yang ingin saya katakan secara ringkas, tapi masa mencemburui dan saya yang sekadar wakil tidak mahu berlagak diva. Saya tetap tinggalkan pentas dengan rasa puas hati.

Trofi Filem Terbaik dibawa pulang oleh wakil UiTM, sementara saya dan teman membawa pulang tiga lagi trofi [boleh tahan berat juga! Ditambah dengan kaki melecet dek kasut tumit tinggi nan durjana!]. Kami berjalan ke arah kereta Kancil kami di tepi jalan diiring gelak dan tawa, kerana sudah pasti sesiapa yang menyaksikan kami berasa hairan...

"Siapa budak-budak ni? Macamana pulak boleh pegang tiga trofi tu? Pakai pula macam biasa saja. Naik kereta Kancil pulak tu!"

Biar karya bicara.

Di rumah, abah menanti dengan senyuman dan menyambut dengan pelukan. "Terima kasih, bawa 'ong' pada abah!" dia berseloroh.

Tahniah Prof. Dr. Hatta Azad Khan =)

"I don't know about the key to success, but the key to failure is trying to please everybody"
Bill Cosby

5 comments:

  1. Salam Nedd... congrats! terutamanya utk abah awk... :D

    semoga dia lekas sembuh... :)

    ReplyDelete
  2. Aku pun pk yg sama.
    Korang dua orang mmg bawak 'ong' lah.

    ReplyDelete
  3. salam...tak pernah tgk Wayang..pernah baca sekilas pandang d online...ingtkn short film...tp slps ia menang d anugerah skrin tsbt terasa nk menonton laks apa itu Wayang, bagus sangat ke..etc.. biasalah perasaan ingin tahu memuncak tinggi ketika itu.. lalu youtube dicari (maaf tiada di malaysia pd ketika ini..youtube itulah wayang kami)...akhirnya ada dan ditonton dr awal sampai akhir..best juga jalan ceritanya...smooth dan mudah faham...sebenarnya suka juga skripnya..takde tetiba melompat ke lain...agipun ia guna bahaso kawe... hihi..bangga kejap... plot cerita pun xde truss melompat2..kiranya smooth sailing dr awal smpai akhir...tapi cara pergerakan kamera itu agak kureng...apa2pun, suka Wayang... :) moga2 ada lagi filem yg akn menyusuli... suka juga ahli akademik buat filem thp komersial (tapi tak suka film2 prof.usm tuh...entah pape jek) moga2 bawa dimensi baru dlm dunia seni ini... :)

    p.s: rindu nk tgk filem2 bercorak islamik...

    ReplyDelete
  4. 'Wayang' memang sebuah filem yang lain daripada yang lain, saya tak pasti filem tu ada ditayangkan di pawagam atau tidak sebab saya beli DVD 'Wayang'. Sebab membuatkan saya tertarik nak beli filem tu kerana gabungan Hatta Azad Khan + Eman Manan + Zulhuzaimy, saya tau ada yang menarik tentang filem tu. Makwe yang berlakon jadi heroin tu pun berlakon agak best, Ida Nerina, tak boleh dinafikan kehebatannya. Filem 'Wayang' ada kelas dia yang tersendiri seperti filem 'Perempuan Melayu Terakhir'.

    ReplyDelete